Ve středu 28. 8. ráno jsem měl možnost prezentovat ILS v Rádiu 7. Jelikož mi laskavě a prozíravě poslali scénář předem, mohl jsem si odpovědi promyslet a sepsat. Jelikož obsahují pár postřehů k ILSku a k teologickému vzdělávání obecně, publikuji poznámky k rádiovému rozhovoru i zde. Rozhovor proběhl jen trošičku stručněji.
Jak Institut letničních studií vznikl? Na jakou práci navazujete a co je před vámi?
ILS pod tímto novým názvem a v tomto formátu vznikl teprve v lednu tohoto roku, ale jinak v podstatě navazuje na českou kancelář Global University, což byla korespondenční škola, která nabízela teologické kurzy čistě korespondenční formou.
Dá se také říct, že ILS je takovým pokračovatelem Vyšší odborné školy misijní a teologické. Ta v současné době ukončuje svou činnost a vzdělávací aktivity, které se VOŠMT snažila zastat, se teď bude snažit zastat ILS.
Je to tedy sice nová věc, ale navazuje na dlouhá léta vzdělávacích aktivit, které Global University a VOŠMT podnikala v minulosti.
Jaký obsah chcete v rámci práce Institutu nabízet? Jak zprostředkovat onen zmíněný základ pro efektivní a biblickou službu naplněnou Duchem?
Co do obsahu bude ten náš studijní program vycházet z toho, co se učilo na VOŠMT a na Global University. Byl bych ale rád, kdyby se nám povedlo ten obsah co nejlépe přizpůsobit pro potřebu dnešního služebníka v současném evangelikálním, letničním, charismatickém sboru. Tím nemyslím snížit laťku nebo ten obsah zbavit technických termínů. Naopak, první předmět, který budeme vyučovat, půjde z toho technického hlediska docela hluboko, přinejmenším tedy vzhledem k tomu, že to bude dvouměsíční kurz a ne třeba dvousemestrální předmět. Spíš mi jde o to, abychom skutečně dokázali dát studentům nástroje, které jim pomohou pochopit, v čem se to vlastně ocitli, když se stali evangelikály nebo letničními nebo charismatiky a co se s tím dá pozitivně dělat.
Chtěli bychom vycházet vstříc lidem, kteří to vzdělání potřebují a ví, že jej potřebují. To jsou často lidé, kteří již jsou v církvích neboli místních sborech nějak zapojeni, ale nemohou si dovolit denní studium na nějaké škole. Proto jsme navrhli formu online výuky, která bude kombinovat prvky korespondenčního studia s kontaktní výukou.
Kdo se může do studia v rámci Institutu zapojit? Co očekáváte od studentů a co mohou studenti očekávat od vás?
Vstupní požadavky na uchazeče nejsou žádné, protože Launchpad není akreditovaný vzdělávací program. Přihlásit se tedy může kdokoli. Během studia budou studenti něco číst a něco psát, čili určité studijní schopnosti se předpokládat budou.
Od studentů očekávám, že to své studium využijí a pokusí se vytěžit z něj maximum pro sebe a pro svou službu.
Myslím, že můžeme nabídnout v českém prostředí jedinečný vzdělávací program, který zachovává značnou míru teoretické náročnosti, je zaměřen na praxi a snaží se opravdu učinit z teologie něco, co je na dosah i pracujícím a jinak vytíženým lidem. Mým přáním je, abychom nabídli opravdovost. Abychom dokázali jít k jádru věci. Opravdu k tomu důležitému, co ovlivňuje naši zbožnost a zbožnost lidí, kterým se snažíme sloužit v církvi.
Na školní rok 2024/2025 nabízíte dvě větve vyučování, pojďme o nich říci více.
Ty větve nebo formy vyučování jsou opravdu dvě. Ta hlavní větev je právě ta nová forma online vyučování nového studijního programu Launchpad.
Druhou větví jsou sobotní vyučování, která probíhají asi jednou za měsíc.
Rozdíl mezi těmito dvěma větvemi je tedy jednak v tom, že jedna probíhá pouze jednou za měsíc a druhá průběžně a za druhé v tom, že ta sobotní vyučování jsou opravdu jen pro vlastní obohacení zájemců. Není to součástí žádného studijního programu. Ve skutečnosti jsou ta sobotní vyučování dobíhajícím studijním programem VOŠMT, který ještě jeden školní rok bude touto formou probíhat, než bude úplně uzavřen. Tu výuku jsme ale otevřeli všem.
Obě větve lze navštívit online. Pokyny pro připojení jsou na našich stránkách.
Je možné se ještě stále ke studiu na Institutu přidat?
Ano, je to možné. Dokážu si představit, že se někdo může přijít třeba podívat do výuky a přihlásit se ještě během září.
Stačí jít na www.ilst.cz a tam si vyhledat informace k programu Launchpad a případně přihlášku.
Uměl byste pojmenovat – zda tedy něco takového existuje – co je v současné době téma, které hýbe českou a možná i světovou teologií?
Tak já zde musím trošku přiznat, že nemám encyklopedický přehled o všech různých problematikách a taky bych rád podotknul, že každá komunita čili každý sbor má své vlastní problémy.
Běžné evangelikální a letniční sbory často řeší otázku, co říká Bible k nějakému horkému tématu. Typicky jsou to témata, která hýbou sekulární společností, čili otázky týkající se sexuality, peněz a moci. Ano, i v církvi nám agendu v těch kontroverzních tématech diktují pudová témata: sex (s kým jej mít), moc (kdo tu má rozhodovat a kdo je v právu) a peníze (jak je získat a jak je dávat). Takže se mnoho lidí ptá na otázky sexuální orientace ve světle Bible, služby žen ve světle Bible, otázku desátků ve světle Bible, otázku politického postavení současného státu Izrael, apod. Jsou sbory, zejména charismatické, kde se o penězích káže v neuvěřitelné míře. Je to trošku paradoxní. Charismatické hnutí, které si zakládá na duchovní zkušenosti a chce se přiblížit Božímu srdci, má sbory a kazatele, kteří chtějí hovořit hlavně o penězích.
I v kruzích akademické teologie vidíme tendenci věnovat se buď tématům, které nějak souvisí s jejich domnělým či skutečným rodinným stříbrem (např. wesleyánská studia nebo česká reformace) nebo se věnují aktuálním společenským tématům. Příkladem může být teologie správcovství přírody. Jeden letniční teolog (Aaron Swoboda) například ve své dizertaci z roku 2011 řeší otázku letniční ekoteologie a své dizertaci dává název „Tongues and Trees“, což znamená „Jazyky a stromy“. Tímto tématem se zabývá ještě jeden významný letniční teolog Steven Studebaker. Pokud je to jeden Duch svatý, který na jedné straně Bible naplňuje věřícího, dává nám duchovní dary a na druhé straně Bible se vznáší nad vodami a oživuje je, dává jim řád, pak z toho vyplývá, že život z Ducha je život v souladu s přírodním řádem.
Myslím, že obecným problémem současnosti v letniční teologii je otázka působnosti Ducha. Naprosto po lopatě řečeno:
- Víme, že Duch je všude, ale nejsme si jisti, co tam dělá (Ž 139,7).
- Víme, že Duch vane, kam chce, ale nevíme jistě, kam přesně vane dnes (J 3,8).
- Víme, že Duch nás uvádí do veškeré pravdy (J 16,13), ale není nám úplně jasné, jak to Duch dělá skrze moderní vědecké metody poznání.
Z těchto zásadních metodologických otázek pak vyplývají otázky v podoborech teologie, které už jsou daleko zásadnější a kontroverznější. Pokud je Duch svatý všude a vane, kam chce, znamená to, že by mohl vanout i v jiných náboženstvích? Pokud je Duch jakýmsi všudepřítomným ručitelem poznávání, znamená to, že vlastně v přírodních vědách zkoumáme Jeho přítomnost? Odpovědi na tyto otázky mají potenciál do budoucna úplně přebudovat přístup k misii, evangelizaci, k církvi jako takové. Na úplně základní úrovni tento problém mezi křesťany někdy nabývá třeba podoby otázky, zda Duch svatý sděluje věřícímu správný výklad Bible. Pokud ano, má smysl Bibli vyučovat a zkoumat v komunitě? Pokud ne, co tedy přesně Duch při četbě Bible dělá? Jaká je Jeho úloha?