Prvním předmětem programu Launchpad, který od minulého týdne vyučuji, je pneumatologie, čili nauka o Duchu svatém. Pneumatologii jsem zatím učil myslím jen dvakrát. Jednou to bylo na VOŠMT přes Zoom v dobách covidových karantén, podruhé pak jen narychlo v rámci sobotních vyučování pro kombinované studenty. Nyní, když se to dělá nanovo, snažím se jako učitel trochu více „zabrat“ a posunout ten předmět o kousek dál.
Jak to zatím jde
Do kurzu se přihlásilo celkem jedenáct studentů. Někteří z nich, jak to tak bývá, zápasí s časem. Mezi prací, rodinou a dalšími povinnostmi není snadné věnovat studiu tolik prostoru, kolik by si sami přáli. Uvidíme, jak si to časem sedne, ale věřím, že s trpělivostí a dobrou organizací se všem podaří se do studia ponořit naplno.
Moji studenti mají za úkol samostatně studovat učebnici, kterou jsme pro tento kurz vybrali. Samozřejmě, některá témata probíráme společně během hodinových online setkání, kde o nich diskutujeme a prohlubujeme jejich pochopení. Abych jim poskytl co nejvíce podpory, nahrávám jim také přednášky. Používám k tomu skripta, která jsem si vytvořil již dříve, když jsem pneumatologii poprvé vyučoval na VOŠMT během pandemie covidu.
V úterý proběhla druhá hodina. Původně měla trvat 45 minut, ale nakonec jsme se dostali na 70 minut, protože jsem se trochu zapovídal a pak ještě zaznělo několik zajímavých dotazů od studentů. Diskuse je pro mě jedním z nejcennějších aspektů výuky, protože nám všem umožňuje nahlédnout na dané téma z různých úhlů pohledu.
Naše setkání probíhají přes platformu Google Meet. Loni jsem používal Zoom, ale několikrát mě technicky zklamal, a tak jsem letos zvolil jinou cestu. Google Meet zatím funguje dobře.
Trochu neobvyklá situace
Musím přiznat, že jako učitel jsem teď v trochu neobvyklé situaci. Moje manželka je momentálně v porodnici, kde včera porodila dcerku. Jmenuje se Kesia, což je jméno, které mě fascinuje nejen kvůli jeho biblickému původu, ale i kvůli jeho souvislosti s pneumatologií. Kesia byla jednou z Jobových dcer. Podle apokryfní knihy Jobova závěť, která není součástí biblického kánonu, tyto dcery obdržely dar mluvení v jazycích. Toto svědectví z 1. století před Kristem nám ukazuje, jak tehdejší věřící lidé přemýšleli o duchovních darech a jejich projevech.
Protože jsem teď sám doma se třemi malými dětmi, je pro mě výuka určitě větší výzvou. Přesto se snažím studentům poskytnout co nejlepší vzdělávací zážitek. Do příští hodiny mají za úkol vybrat si téma pro seminární práci a napsat svou první studijní zprávu. Většina z nich jsou dospělí lidé, kteří nejen studují, ale také pracují, a někteří mají rodiny. Chápu, že to pro ně nebude snadné.
Plány pro zbytek předmětu
Pro příští hodinu mám připravenu přednášku o působení Ducha svatého ve Starém zákoně. Pak se chystám natočit přednášku o působení Ducha v Ježíšově službě, potom o působení Ducha ve Skutcích apoštolů a nakonec o působení Ducha dle epištol. Chci, aby studenti pochopili rozmanitost novozákonní pneumatologie. Pavlova teologie Ducha zdůrazňuje jeho roli ve spasení člověka, Lukáš klade důraz na zmocnění věřících ke službě a Jan se zaměřuje na Ducha jako Utěšitele či Zastánce. Pneumatologie je rozmanitá a i když nám Bible a naše vlastní zkušenost poskytuje hodně vodítek, neměli bychom si myslet, že budeme schopni osobu a dílo Ducha plně vystihnout. Duch je „silou Božích překvapení“, která nám komunikuje z budoucího horizontu definitivního Božího verdiktu nad historií. Vše, co Duch dělá, je nové a často nečekané.
Jsem přesvědčen, že pokud se nám podaří tuto rozmanitost uchopit a porozumět jí, získáme hlubší pochopení nejen Ducha svatého samotného, ale i jeho působení v našich životech. Výuka pneumatologie je pro mě fascinující cestou, kterou se neustále sám učím a rostu. Doufám, že i mí studenti z ní budou mít prospěch a že je toto téma inspiruje k osobnímu hledání a hlubšímu porozumění Duchu svatému.
Jedna odpověď